Usedvanlig raskt for Nav

På Forus er fem Nav-kontor samlokalisert i et nybygg reist av Masiv Bygg AS. Den erfarne totalentreprenøren har aldri før bygget utvendig atrium med rampe for øvelseskjøring med rullestol. Men her er flere overraskelser enn den.

av | fredag, 26 juni, 2020

Dette er en artikkel jeg, Inger Anita Merkesdal som frilanser i Stavanger-regionen, skrev for Byggeindustrien/Bygg.no tidlig i mai 2020. Korona gav fortsatt stengte skoler og hjemmekontor, på Masiv Byggs prosjekt for Nav var det fin stemning og høy trivsel, og det forstår jeg godt.

Det er fristende å slå en vits om at sjelden har noe gått så fort, og blitt så fint, for Nav. Det skal jeg spare meg for – men jeg vil benytte anledningen til å gratulere Masiv for vel utført arbeid og et flott resultat. Årsaken er blant annet meget god planlegging, og at arbeidet ble gjennomført i «feil» rekkefølge.

Nav-bygget har innebygget parkering, stort, velutrustet mekanisk verksted, et rullestollager som ikke kan beskrives med ord – så innholdsrikt og stort er det, en tre-tonns vaskemaskin for rullestoler og senger, samt innvendig bil- og sykkelparkering, på to ulike nivå. 

Nav er mer enn kontorarbeidsplasser

Hjelpemiddelsentralen skal ikke bare dele ut utstyr, men også sikre at brukerne får det optimale utstyret og opplæring i bruken. Derfor rommer bygget blant annet en trapp med en stolheis som bare går over en halv etasje. Det ser litt morsomt ut med stolheis som ikke går noe sted, og endatil ligger inntil heissjakten. Men den billigste måten å gi opplæring på, er å benytte mulighetene bygget gir, det sier seg selv.

Fra v. Masivs byggeplassleder Sven Gjesdal og prosjektleder Stig Kristensen.
Fra v. Masivs byggeplassleder Sven Gjesdal og prosjektleder Stig Kristensen. 

Usedvanlig innholdsrikt

Masivs prosjektleder Stig Kristensen og byggeplassleder Sven Gjesdal viser erfarent rundt i bygget, som umiddelbart gir et positivt inntrykk. Tiltalende farger, fin materialbruk, gode lysforhold og romslighet gjør det behagelig å være i.

De fem kontorene har fire etasjer å boltre seg på. Nederst, hvor takhøyden er fire meter, er resepsjon, et bilsenter, mottak for resirkulasjon av hjelpemidler med rengjøringssal for klargjøring, verksted og lager for hjelpemiddelsentralen. Samt innvendig sykkelparkering for 78 sykler, med uttak for el-lading for hver sykkel og tørkerom for syklistene. Utenfor er det vaskeplass for syklene.

Andre etasje inneholder et felles spiserom for hele bygget, trimrom for ansatte, inkludert dusjanlegg og garderober, møterom, fullsprinklet parkeringsanlegg for tjenestebiler – igjen alle med uttak for elbil-lading, en rekke spesialrom for demonstrasjon av og opplæring i bruk av hjelpemidler, samt den før nevnte opptreningsbanen for rullestolkjøring. Vi har aldri før vært i et så innholdsrikt bygg, som samtidig ser så lite ut utenfra. 

De øvrige etasjene består av kontorarbeidsplasser med tilhørende fellesareal. 

I «feil» rekkefølge

Grunnforholdene på Forus er til dels utfordrende. Bygget er reist på pæler.  
– Vi satte den første pælen samme dagen som vi signerte kontrakten. 

– Hvordan i alle dager var dere klare for pæling så tidlig?
– Vi måtte i gang og forut hadde vi brukt mye tid på planleggingen. Nav skulle være inne før 1. mai i år. Vi signerte kontrakten 24. april i fjor, så vi hadde bare ett år på oss. 
– Og det klarte dere?
– Ja, vi var ferdige 24. april, men ventet i fire dager med overtakelsen, forteller Stig Kristensen og smiler. 

– Normalt begynner vi med fundamenteringen, støyper oppå den og starter montasjen der. Så tetter du bygget og begynner på det tekniske arbeidet og innredningen. For å lykkes med denne fremdriften var det umulig å bygge i riktig rekkefølge, beskriver byggeplassleder Sven Gjesdal.

Alle på lag

– Vi startet med de tekniske arbeidene og tømrerarbeidet før bygget var tett. For eksempel ble kabelføringene montert lenge før vi vanligvis gjør, men innenfor rammene for forsvarlighet. Det sparte vi inn minst en måned på i byggetid, beskriver de. 

– Hvordan gikk det i praksis?
– Det fungerte fint. Forutsetningen var at alle underentreprenørene var innforstått med denne måten å løse utfordringen på. Vi måtte blant annet flytsparkle hele bygget mens det var fullt av folk og arbeider som pågikk, forklarer prosjektlederen. 
Det løste de ved å flytte alt over i halve bygget på en gitt dag. Senere flyttet de alt over i andre halvdel av bygget. 

Detaljplanlegging

De to har bygget sammen før og samarbeider godt. 
– Vi detaljplanla hvert enkelt fag og definerte dagene for alt i fremdriftsplanen allerede før kontraktsinngåelse. Stavanger Bygg, som hadde entreprisen på tømrerarbeidene, fikk en ferdig bemanningsplan, forteller Sven Gjesdal.

– Dere vet at dette kunne vært bortkastet arbeid?
– Ja, men desto større gevinst da det gikk! 

Planene presenterte de for underentreprenørene som fikk komme med sine innspill, og så ble fremdriften justert etter de. For å kunne planlegge andres arbeid på denne måten kreves erfaring, så er det da ikke det første bygget de to mennene hos Masiv Bygg har hatt ansvaret for.
– Logistikken var avgjørende og konstruktivt samarbeid med alle entreprenørene var en av årsakene til at dette gikk. I valget av underentreprenører var enighet om fremdriften en avgjørende faktor. Skulle noen ha kjørt sitt eget løp, hadde vi ikke hatt en sjanse, understreker Sven. 

Berømmer Nav

På ukentlige fremdriftsmøter, med alle basene og noen av prosjektlederne, planla de kommende uke, inkludert detaljer som hvor hvem kom til å være til enhver tid. De var nøye på å skrive referat, som beskrev hvert punkt. De er enige om at slik bør arbeidet planlegges på alle prosjekt, men for Nav-bygget var det et must.
Også samarbeidet med Nav fungerte meget bra. Forut for arbeidet ba de om, og fikk, en kontaktperson som representerte alle avdelingene. 

– Undervegs måtte vi også få avklaringer tidsnok fra Nav. Dette hadde ikke fungert hvis ikke. Morten Auglend hos Nav hadde en enorm oppmerksomhet knyttet til fremdriften, og lyktes i å få alt avklart innen avtalt tid. Det er ikke en selvfølge, så det skal han ha, sier byggeplass-sjefen.
– Så ble dette slik det egentlig skal være, et team som arbeider sammen, og hvor alle er med på å dra lasset sammen for at vi skal lykkes, enten det er den som bestemmer det hele, eller den som vasker ut bygget. 

Parkeringen i byggets annenetasje er fullsprinklet og åpen.

Ikke i fremdriftsplanen

Den ene faktoren som kunne ha veltet fremdriften var korona – den dukket opp halvannen måned før overlevering – fullstendig utenfor fremdriftsplanen. Den 13. mars begynte byggeplasslederen å skrive ny plan, samme dag gikk antall arbeidere ned. Både før og etter den første korona-helgen merket de godt at det var folk som manglet. Selv har han kone som arbeider i helsevesenet, og barn som måtte tas vare på. Men etter noen arbeidsdager begynte ting å løsne, og de har lyktes i alle leveransene bortsett fra en; strekkmetall til parkeringen og et teknisk rom i 5. etasje står fortsatt i Italia. 

Energi og oppvarming

Bygget er energimerket A. Masiv Bygg AS produserer og monterer selv betongelementene, som de benytter så ofte som mulig. Begrunnelsen er enkel, prefabrikkerte betongelement har en kvalitet i seg selv, effektiviserer arbeidet, er brannsikkert og holder godt på varmen. Her var de glade for at arkitekten MAD Arkitekter i Stavanger, hadde prosjektert med dette.
Nav-bygget er koblet til nettet for fjernkjøling og –varme, og har vannbåren varme i påstøp på gulvet. Vannbåren varme forsyner også luften via ventilasjon. I tørkerom og dusjgulv i andre etasje ligger el-varmekabler.

Vinduene, med aluminiumskarmer, er satt rett inn i elementene. Jo bedre kvalitet på elementene, jo enklere går den jobben og jo bedre er tettheten til slutt. 
– Hvor mange vinduer må dere montere før dere kan holde stipulert fremdrift, spurte jeg (hvem monterte vinduene?). Hvis de lykkes med 20 vinduer per, dag ville de være fornøyd. På det meste var vi oppe i 40 vindu per dag, forteller prosjektlederen og smiler igjen. 

Alle vinduene ble montert med vindusheis innenfra. Slikt gir økt HMS. Da de trykktestet hele bygget var resultatet en tetthet på 0,31.

Forseggjorte overflater

Detaljene i betongoverflatene er usedvanlig lekre. Dette bygget er faktisk verdt et besøk.

Betongelementene i ytterveggene er ubehandlet, med fine detaljer fra fabrikken. Utvendig overflate ble behandlet med Surfapore, et stoff som gir en ren betongoverflate og blant annet forebygger alge- og soppdannelse. Innvendig ble elementene støvbundet på fabrikken.  

De la penger i å få god utførelse av elementene. Surfapore er kostbart, men har en betydelig effekt.
– At vi la penger i kvaliteten på betongelementene genererte også tid for oss i fremdriften. Det var ikke behov for noen sparkling eller maling av utsiden, ut over i første etasje. Det er en betydelig fordel å få mest mulig ferdigstilt på fabrikken fremfor på byggeplassen, minner byggeplasslederen om. 

Igjen er forutsetningen god planlegging. Da de skulle inn med hulldekkene, og ferdigstøpe takene innvendig, måtte de først dekke til alt av vegger. Det samme gjorde de da de skulle flytesparkle gulvene. 

Sperreskål og pizza

– Dette virker som et intens prosjekt hvor dere måtte være på hele tiden. Kommentar?
– Ja, slik har det vært. Samtidig vil jeg påstå at dette er det gildeste prosjektet jeg noen gang har hatt ansvaret for, og det er jeg ikke alene om å mene. Også formenn og baser har gitt den tilbakemeldingen, sier Stig Kristensen, plutselig alvorlig.

Masivs byggeplassleder Sven Gjesdal viser ujevnheten som er bygget inn i treningsbanen for rullestolkjøring.

– Byggherren har vist en veldig oppmerksomhet og vært opptatt av at dette skulle gå bra også for entreprenørene. En ting var at vi lyktes innen fristen, men de har også vært opptatt av at både vi og underentreprenørene skulle sitte igjen med penger. Arbeidet har gått etter forventningene for alle. Det gir også god stemning på byggeplassen, understreker han.

Så beskriver de begge hvordan ledelsen spanderte pizza eller grillmat på alle arbeiderne når det måtte jobbes overtid. Om en byggherre som overlot til totalentreprenøren å avgjøre når sperreskålen skulle holdes, og om en sperreskål som ble holdt når den skal – den dagen taket var på plass. Og om underentreprenører som trives så godt at også de spanderer pizza og grillmat på alle.

– Det høres ut som one big happy family? 
– Ja, slik får en gjennom godt samarbeid. De tusenlappene du spanderer i pizza kan du gange opp mange ganger i trivsel og fremdrift. Som en av prosjektlederne sa mot slutten; Det eneste negative ved dette prosjektet er at det er over. 

Nye Nav på Forus
Tekst og foto: Frilansjournalist Inger Anita Merkesdal, Stavanger

Inger Anita

Tips oss! Har du noe å fortelle, så ta kontakt! 🙂 

0 kommentarer

Om meg

Mitt navn er Inger Anita Merkesdal, jeg er frilansjournalist, innholdsleverandør, foredrags­holder og tekstforfatter. Jeg samarbeider med engasjerte mennesker innen en rekke fagfelt, og har et stort og kompetent nettverk, som jeg kobler på når anledningen byr seg.

Inger Anita Merkesdal

følg oss
Instagram
Kategorier
Hjelp til innhold?
Populære artikler

Andre innlegg

Fusjonsvideo

Fusjonsvideo

Bilde: Aasmund Nikolaisen, Megabite AS. Selskapene Skjæveland Cementstøperi og Multiblokk har vært en betydelig kunde for Informasjonshuset AS i en rekke år. I høst fusjonerte selskapene til Skjæveland Gruppen AS. Selskapet har visualisert sammenslåingen, og sin...

Jubilerende betongvarebedrifter!

Jubilerende betongvarebedrifter!

Gjennom 2021 vil bedriftene blant annet markerer jubileene på flere måter. Det mest synlige her og nå er nok bilene våre, som nylig er oppgradert med jubileumsemblem. Skjæveland ble grunnlagt av Georg Hebnes, som i 1938 kjøpte en gård på Skjæveland. Familien trengte...